فیلم اینک آخرالزمان ساخته فرانس فورد کاپولا
(جهان ذهن که در آن زنده ایم
جهانِ بیرون که در آن زندگی می کنیم
و جهانی که می سازیم ، اگر اراده کنیم و انتخابِ آگاهانه به بازیگری) .
.
فیلم اینک آخرالزمان ساخته فرانس فورد کاپولا
.
ستوان «ویلارد» در سفر درون است در دل جنگ و ژرفای جنگلهای ویتنام به پیش می رود ولی به همان میزان هم به درونِ خود فرو می رود و این فرو رفتن در مقابله با سرهنگ «کورتز» که از ابتدای فیلم، پیرو ماموریت جنگی عازم کشتنِ او بوده ، به اوج خود می رسد. .
جهانی که درآن زیست می کنیم آبستنِ رویدادها است و زایشگر درد و رنج ، «کورتز»، نماینده کسی است که این رنج ها را به قوا و مددِ جهانِ ذهن که در آن زنده و پویاست به عمق، نگریسته ، بخشی از باورهای پیشین او فرو ریخته و پرده وحشت، همچون حجابی بر جان اش مستولی شده، اما به جای فرار،
ایستاده،
پرده را دریده و در چشمخانه وحشت خیره گشته.
در تعمق و تفکر (به ترسها) و جدالِ با وحشت ، سویه های تاریک و روشن وجودَش بر او نمایان شده و قدرت حاصل از اراده آزاد در او فعال گشته ، برآگاهی هایش هم اگاه شده و اکنون، در جایی از طیف دگرخواهانه تا خودخواهانه در قبال دیگری و خودش دست به انتخابگری می زند. آنکه عمقِ اضطرابِ وجودی را دیده باشد فارغ از قضاوتِ در باب دیگران می شود و قضاوتگری را هم برنخواهد تافت از اینرو است که «کورتز» در دیالوگی از فیلم ، می گوید ” شما می تونید من رو به قتل برسونید این حق رو دارید اما حق ندارید در مورد اعمالِ من قضاوت کنید برای کسانی که قادر به فهمیدن مفهوم ترس و وحشت نیستند هر توضیحی احمقانه است “.
.
اما این میان «ویلارد» هم که سفر قهرمانی درون خود را طی می کند ، در مواجهه با «کورتز» و در توصیف اش، او را فردی می داند که از درون تکه پاره و از هم گسیخته است. سرهنگ «کورتز» عکس فرزند و همسرش را بر دیوار زده کتابهای فلسفی و عرفانی می خواند یک نسخه از انجیل را هم در کتابخانه اش نگاه داشته، همه اینها نشانگر این است که او ، بین ارزشهای انسانی پیشین و سویه جدید باورهای عقلانی خود در تضاد و جنگ دائمی با خودش است ، جنگی که نه می تواند آن را خاتمه دهد و نه از آن رها شود.
اما ، اینها همه اشاراتی به وجه کاملا انسانی اوست. انسانی که خودآگاه گشته و قدرتِ حاصل از اراده آگاهانه و آزادانه را به نمایش می گذارد، در جایی از فیلم به «ویلارد» که می داند سفیر و شاهینِ مرگ اش است می گوید ” تو هیچ وقت درست و حسابی به آزادی واقعی فکر کردی؟ آزادی از عقاید دیگران ، حتی از عقاید خودت؟”
کورتز» ، نه دیوانه شده و نه یک روانی آدم کش است ، فقط ، گویی در انتخابگری آگاهانه و اگزیستانسی او، خصایلِ بشری ای نمود و بروزِ بیرونی بیشتری یافته که سویه های انسانیت کمتری دارد.
«ویلارد» که او هم نماینده انسانِ انتخابگر است و دارای اراده معطوف به قدرت ، و به ظاهر در طیف نیکخواهانه تری است به ماموریت خود پایان می دهد «کورتز» را می کشد و این سکانس مصادف است با مراسم مذهبی کشتن گاو به دستِ بومیان
در نمای پایانی، می بینیم که اینبار خودِ «ویلارد» توسط بومیان و جنگل نشینان به عنوان بت برگزیده می شود و مخاطب در هاله ای از ابهام می ماند که آیا او که با هیولای درون، پنجه درافکنده آیا خود نیزتبدیل به هیولایی چون «کورتز» می شود و این سیکل، ادامه خواهد یافت؟
پریسا افتخار
برای آشنایی با محصول سایت شادلایف لینک زیر رو کلیک کنید این بسته شامل تکنیک های تغییر باورها و عادت هاست که توضیحات کاملتر آن در لینک زیر هست
دکترای مدیریت فرهنگی معتقد بر روانشناسی و مدیریت انسانگرا، دوستدار فلسفه اگزیستانس
مطالب زیر را حتما بخوانید:
خلوت آری ، عزلت نه فیلم جهان با من برقص سالِ ۹۶، اتاقِ شماره ۳۷ بخش تخصصی کتابخانه ملی، سه روز در هفته، از آنِ من بود، پژوهشِ تزِ دوره...
بخشی از فیلم کاپیتان فنتستیک خانواده ای که با عقاید خاص فکری و فلسفی ، زندگی در جنگل را برگزیده ولی... غمِ نان شاید بگذارد اگر غمِ زمان اندکی مجالم...
واژه های کتاب ات را حین خواندن با ولع می بلعیدم، من نیز، رنج های زیستن در رفت و برگشت دیوانه وار و جاودانِ موجهای اقیانوسِ زندگی را به عمقِ...
مارتین بوبر اتریشی که بنای فلسفه اش بر رابطه و دیالوگ استوار است در کتاب "میان انسان و انسان" از رویای تکراری تمام عمرش به نام " فریاد دوگانه "...
مزایای عضویت در زندگی شاد
- ● دسترسی به مطالب ویژۀ کاربران
- ● دسترسی آسان به آپدیت مطالب ویژۀ کاربران
- ● دریافت پشتیبانی برای محصولات
- ● بهره مندی از تخفیف های ویژه کاربران
نوشتههای تازه
آخرین دیدگاهها
- زندگی شاد در جلسه دوازدهم رهایی و قدرت
- کیوان در جلسه دوازدهم رهایی و قدرت
- راحله مجتبوی در چرا بی چرا زندگانیم؟
- راحله مجتبوی در چرا بی چرا زندگانیم؟
- Omid در عقلانیت و معنویت